Elektronický svet
Elektronická pošta (e-mail)
Elektronická pošta patrí medzi najstaršie a najobľúbenejšie služby všetkých počítačových sieti, vrátane internetu. Podstatou elektronickej pošty je možnosť napísať niekomu na počítači textovou správu, a zveriť jej doručenie počítačovej sieti. Tá sa potom postará o jej prenos až na počítač adresáta, ktorý si správu môže prečítať. Elektronická pošta na úrovní lokálnej siete slúži ako efektívny nastroj internej komunikácie vnútri kancelárie. Nezrovnateľne väčší význam však má prevádzkovanie elektronickej pošty v rámci sietí, ktoré majú výrazne väčší dosah. Prostredníctvom internetu teda môžete osloviť veľmi mnoho ľudí po celom svete.
K elektronickej pošte je možné pripojiť ako prílohu aj súbory s rôznym obsahom. Ďalšou významnou výhodou elektronickej pošty je schopnosť rozoslať správu na viac adries súčasne.
Náklady na prevádzkovanie elektronickej pošty súvisia s celkovým financovania pripojenia k internetu. Odosielateľovi resp. príjemcovi správy vznikajú určité náklady tým, že behom jej odosielania a prijímania platia za pripojenie k Internetu. Avšak tieto náklady sú zanedbateľné v porovnaní s nákladmi súvisiacimi s inými spôsobmi doručenia správy.
Elektronický obchod (e-commerce)
Rozvoj nových informačných technológií vo veľkom zasiahol ekonomiku. Informačná spoločnosť smeruje k rozvoju znalostnej ekonomiky , v ktorej zohráva prioritnú úlohu schopnosť ekonomických subjektov zužitkovať získané informácie a skúsenosti, rozvíjať ich a vymieňať s ostatnými.
Elektronický obchod (e-obchod) je obchodná výmena hodnôt (peňazí, tovaru, služieb a informácií) medzi podnikom a vonkajším subjektom (dodávateľom, zákazníkom alebo iným subjektom) prostredníctvom univerzálneho, ľahko dostupného elektronického média.
E-obchod využíva metódy a prostriedky informačných a komunikačných technológií pre plánovanie podnikových zdrojov, sledovanie pracovných činností a zákaziek, riadenie styku so zákazníkmi, riadenie dodávateľských vzťahov, podporu tímovej práce, zhromažďovanie informácií atď.
Podniky na realizáciu e-obchodu a dosiahnutie očakávaných výsledkov potrebujú zmeniť nielen informačné technológie, ale aj podnikateľské procesy a kompetenčné schopnosti pracovníkov. Len správne zladenie technológií, procesov a ľudí s podnikateľskou stratégiou, charakteristickou pre e-obchod, umožní uspieť v tomto spôsobe podnikania. Jednou z predností e-obchodu je, že umožňuje podnikom objaviť nové hodnoty podnikania, a to často pomocou netradičných riešení.
Kvôli ochrane spotrebiteľa sa vytvárajú smernice, ktoré určujú aké informácie musí spotrebiteľ dostať pred uzavretím zmluvy. Ide najmä o opis tovaru, cenu a podmienky obchodu. V prípade všetkých "zmlúv na diaľku" má spotrebiteľ sedem pracovných dní na to, aby bez udania dôvodu odstúpil od zmluvy bez akýchkoľvek poplatkov. Ak dodávateľ nedodrží zmluvu, má zákazník právo na okamžité odškodnenie. Ak nie je dohodnuté inak, zmluva na diaľku musí byť splnená do 30 dní od objednávky. Smernice tiež zakazujú dodať neobjednaný tovar alebo službu a pod.
Výhody elektronického obchodu pre organizácie:
rozšírenie trhu na národné a medzinárodné pôsobenie
zlepšenie reputácie
šanca skvalitnenia zákazníckych služieb
nájdenie nových obchodných partnerov
redukcia času
zvýšenie produktivity práce
eliminácia papiera
lepší prístup k informáciám a pod.
Výhody elektronického obchodu pre zákazníkov:
možnosť nakupovať alebo uskutočňovať transakcie v akomkoľvek čase a z ktoréhokoľvek miesta
väčší výber produktov a obchodníkov
nákup produktov a služieb za nižšie ceny a rýchle porovnania týchto produktov
r ýchla dodávka (len pri digitálnych produktoch)
možnosť získať relevantné a detailné informácie o produktoch v priebehu pár sekúnd
zvýšenie konkurencie predajcov , čo vyúsťuje do určitých zliav a výhod pre zákazníka
Bariéry elektronického obchodu:
nedostatočná bezpečnosť a spoľahlivosť systémov (nedostatok dôvery zákazníkov)
n edostatočne rozvinutá telekomunikačná infraštruktúra
náklady na zavedenie a vývoj služby môžu byť pomerne vysoké
vývoj legislatívy v tejto oblasti je pomalý
problematika zneužívania osobných informácií a dodržanie anonymity zákazníka
neexistuje možnosť otestovania produktu ( odev)
Elektronická výmena dát (Electronic Data Interchange, EDI)
Elektronická výmena dát je jedným zo základných pilierov elektronického obchodu, a to obzvlášť v komunikácii medzi organizáciami v priemysle a v obchode. EDI je definovaná ako elektronická výmena štandardných štruktúrovaných správ medzi dvoma aplikáciami dvoch nezávislých subjektov.
Využívanie EDI poskytuje niekoľko výhod - šetrí čas (eliminuje proces posielania a prijímania dokumentov cestou konvenčnej pošty, alebo kuriérskych služieb), znižuje chybovosť dát (umožňuje spracovávanie údajov získaných elektronickou cestou bez toho, že by museli byť prepisované zo systému do systému), znižuje náklady (robí nepotrebným množstvo papierov, umožňuje držať minimálne skladové zásoby), zvyšuje produktivitu (umožňuje pružnejšie reagovať na požiadavky zákazníkov), zlepšuje služby zákazníkom a konkurencieschopnosť organizácie, spoluprácu s obchodnými partnermi, rozširuje pole pôsobnosti a pod..
Platobné systémy v internete
Nevyhnutnou súčasťou obchodných procesov sú peňažné platby. Spôsob platenia za produkty a služby elektronického obchodovania má určité špecifiká. Tieto dali podnet vzniku viacerých iniciatív, ktorých cieľom je vytvorenie bezpečných a pritom z hľadiska vynaložených nákladov efektívnych platobných systémov v internete. Niektoré z týchto systémov sú v štádiu vývoja, iné sú už v prevádzke.
Aby sa obchodovanie na Internete mohlo bez problémov šíriť, je nevyhnutné mať bezpečný a medzinárodne akceptovaný platobný systém, rovnako pohodlný pre zákazníkov aj pre obchodníkov. Ten by mal vedieť obslúžiť finančné transakcie obchodovania bez fyzických hraníc a v 24 hodinovom pracovnom čase.
Príklad platby cez internet: zákazník si vyberie tovar vo virtuálnom elektronickom obchode, v objednávkovom formulári vyplní všetky potrebné informácie o nákupe a adrese dodania tovaru alebo služby. Keď sa rozhodne platiť, bude presmerovaný na webovú stránku banky, kde vyplní potrebné údaje (číslo platobnej karty, heslo). Banka následne zrealizuje platbu, zobrazí tento výsledok zákazníkovi a oznámi ho predajcovi prostredníctvom e-mailu alebo v inom dohodnutom špecifickom formáte.