Aplikačný softvér

Textový editor
Textový editor patrí medzi najpoužívanejšie aplikácie. Slúži na písanie a opravovanie textu pri tvorbe ľubovoľného textového dokumentu (list, faktúra, poznámky a pod.), je možné dokument uložiť na disk, odkiaľ sa dá znova načítať a upravovať a vytlačiť. Editory majú mnoho funkcií: formátovanie písma, kopírovanie textu, vkladanie tabuliek, obrázkov, automatická kontrola pravopisu a iné.

Tabuľkový kalkulátor
Táto aplikácia slúži na tvorbu tabuliek. Dokument je rozdelený na bunky, ktoré môžu obsahovať údaje rôznej štruktúry. Tieto údaje je možné spracovávať pomocou vzorcov. Kalkulátor ďalej umožňuje automatické formátovanie buniek podľa toho akú hodnotu do nej vložíme (dátum, číslo, mena a pod.), kopírovanie buniek, vzorcov, používanie rôznych výpočtových funkcií (matematických, finančných, štatistických,... ).

Grafický editor
Používajú ho profesionálni grafici a návrhári na kreslenie modelov, obálok na knihy, vytváranie vizitiek alebo pohľadníc atď. Bežný užívateľ využíva grafický editor zvyčajne v kombinácii s textovým editorom, keď do textu prenáša rôzne náčrty, schémy alebo obrázky.
V počítačoch sa používajú dva typy grafických editorov - bitmapové a vektorové.
Bitmapové editory pracujú s bodmi a plochami, vektorové s objektmi. Pri bitmapových editoroch kreslíme rovnako ako na papier. Ak chceme časť obrázku zrušiť, jednoducho ju opatrne vygumujeme tak, aby sme nepoškodili okolie. Vo vektorových grafických editoroch sa nepracuje s bodmi, ale s objektmi - čiarou, kružnicou, obdĺžnikom atď. Ak chceme objekt vymazať alebo nejako sformátovať, stačí ho označiť a vykonať potrebné úpravy. Jednou z veľmi dôležitých predností sú menšie nároky na pamäť (popis objektov zaberie podstatne menej miesta ako pamätanie si farby pre každý bod). V praxi je použitie oboch druhov editorov asi v rovnováhe.

DTP (Desk-Top Publishing)
Aplikáciám, pomocou ktorých je možné kombinovať text, obrázky, tabuľky a ďalšie objekty hovoríme DTP (publikovanie pomocou počítača) aplikácie. V týchto programoch vzniká konečná podoba novín, kníh a časopisov, ktoré dnes vychádzajú.

Prezentačný softvér
Používa sa na tvorbu a prezentáciu tzv. slide-show, čiže postupnosti obrazových, textových a iných komponentov alebo ich kombinácií. Využívajú sa pri prezentáciách a prednáškach.

Databázový systém
Databázový systém je systém na uchovávanie a spracúvanie údajov. Údaje sú uchovávané v zoznamoch - databázach. Používa sa v skladoch, knižniciach, u účtovníkov a u všetkých čo potrebujú evidovať veľké množstvo informácií. Jednoduchým príkladom je napr. telefónny zoznam. Obsahuje údaje o mene, adrese a telefónnom čísle. V prípade, že hľadáme telefónne číslo konkrétnej osoby, nalistujeme ju v abecednom zozname a jednoducho zistíme telefónne číslo.
Práca s databázovým systémom nie je zložitá. Bežné operácie možno zhrnúť do niekoľkých oblastí: vkladanie údajov a prezeranie databázy, úpravy, triedenie (usporiadanie podľa abecedy, podľa číselných hodnôt a pod.), výber, prehľadávanie (napr. údajov spĺňajúcich zadanú podmienku), matematické a štatistické operácie (súčty, priemery a iné) a výstupy (napr. na tlačiareň).

Účtovníctvo
Ekonomické softvérové systémy sú dnes veľmi využívané a mnohé firmy a organizácie by si bez nich ani nevedeli vedenie účtovníctva predstaviť. Je to pomerne zložitý systém, ktorý vyžaduje spätosť s príslušnou legislatívou. Súčasťou týchto programov sú často okrem účtovníctva ďalšie moduly: fakturácia, kniha jázd, devízové pokladnice, kalendár úloh, manažérske funkcie, homebanking (domáce bankovníctvo), evidencia majetku a iné. V legislatíve sa môžu vyskytovať časté zmeny a preto softvérové firmy vyvíjajú nové verzie programov a je často nevyhnutné tieto nové verzie používať.

Hry
Či sa nám to páči alebo nie, zdokonaľovanie a stále sa zvyšujúce nároky na hardvér počítača diktujú práve hry. Keď kupujeme počítač, vždy je dobré zamyslieť sa nad tým, či jeho hlavné používanie bude zasvätené hrám alebo bežnej práci, pretože rozdiel medzi počítačom, ktorý bude schopný pracovať s najnovšími grafickými a textovými programami oproti počítaču, na ktorom majú bežať najnovšie hry je obrovský, ako hardvérovými nárokmi, tak aj cenou.
Hry sa ovládajú pomocou klávesnice alebo myši, no časté je aj používanie joysticku. Okrem joysticku sa môžeme stretnúť aj s ďalšími zariadeniami snažiacimi sa o vzbudenie dojmu skutočnosti (napr. volant s pedálmi, virtuálna rukavica).

Komunikačný softvér
Do tejto skupiny programov patria patria rôzne typy aplikácií, zamerané na komunikáciu v rámci lokálnej siete alebo komunikácie po internete. Patria sem webové prehliadače, e-mailové klienty a pod.