Vstupné zariadenia

Klávesnica
Klávesnica je hlavným ovládacím prvkom počítača. Slúži na priamu komunikáciu užívateľa s počítačom. Pri pohľade na klávesnicu zistíme, že je tvorená niekoľkými časťami. Tu hlavnú - abecednú časť zaplňujú klávesy počtom i rozmiestnením veľmi podobné bežnému písaciemu stroju, no líši sa v niekoľkých dôležitých bodoch. Predovšetkým má viac tzv. preradzovačov (klávesy, ktoré menia význam iných kláves): Shift, Ctrl a Alt. Okrem nich majú podobnú funkciu aj iné klávesy: Esc, Del, Caps Lock, Scroll Lock). Napravo od nich je sada kláves určených k riadeniu polohy kurzora. Úplne napravo je numerická časť. Najhornejší riadok klávesnice je tvorený tzv. funkčnými klávesmi, ktoré majú označenie F1-F12.

Myš
Pre ovládanie väčšiny moderných, hlavne grafických programov, je typické že musíte neustále presúvať kurzor po obrazovke. Preto si nesmiernu obľubu získalo polohovacie vstupné zariadenie, nazývané myš. Ide o malú krabičku s tlačidlami, ktoré slúžia na vyvolanie určitej činnosti. Pri starších myšiach sa na snímanie polohy používa gulička, ktorej pohyb sa prenáša do počítača. Súčasné myši neobsahujú už guličku, ale optický snímač. Sú presnejšie a neprekáža im prach. Ďalšou výhodou sú myši bez kábla. Tie komunikujú s počítačom cez optický kontakt alebo pomocou rádiových vĺn.

TrackBall
Toto zariadenie patrí medzi polohovacie zariadenia. Podobne ako myš slúži na určenie polohy kurzoru. Vyzerá ako obrátená myš. V tomto prípade sa pohybuje len guličkou. Využíva sa často v malom prevedení u prenosných počítačov.

TouchPad
Ide o polohovacie zariadenie vo forme tlakového displeja, ktorý funguje buď na princípe snímania tlaku, alebo zmene elektrického potenciálu na mieste dotyku. Po tejto ploche sa pohybuje prstom alebo špicatým predmetom. V malom prevedení (o veľkosti plochy kreditnej karty) sa používajú pri prenosných počítačoch. Zvýšením presnosti polohovateľnosti kurzora vytlačili TrackBall z trhu prenosných počítačov.

Svetelné pero
Svetelné pero je svetlocitlivé zariadenie v tvare plniaceho pera používané pre kreslenie na obrazovke počítača alebo pre výber z položiek menu. Pri dotyku špičky pera s obrazovkou sa vysiela do počítača signál obsahujúci x-ové a y-ové súradnice vybraného bodu.

Pákový ovládač (joystick)
Joystick je obľúbené viacsmerné ukazovacie zariadenie, ktoré tvorí páčka s anatomickou rukoväťou, ktorá sa dá v guľovom čape vychyľovať do štyroch, prípadne do ôsmych smerov. Páka obsahuje aj tlačidlá, ktoré umožňujú spustiť nejakú akciu. Joystick sa používa na ovládanie mnohých počítačových hier a tiež pri niektorých profesionálnych aplikáciách.

Skener
Skener je optické zariadenie, ktoré slúži na snímanie papierových predlôh (fotografie, dokumenty, obrázky). Pri skenovaní je obrazová predloha po riadkoch osvetľovaná žiarivkami a odrazené svetlo je zachytávané prijímacími senzormi. Obraz zoskenovaného papiera sa skopíruje do počítača. Tam sa uloží v podobe grafického súboru a špecializovaným softvérom sa dá ďalej spracovať.

Podľa spôsobu snímania predlohy sa delia na:
•  ručné - snímajú len časť predlohy. Pohyb nad ňou sa vykonáva ručne, čo spôsobuje nerovnomernosť pohybu. Preto sa používajú pomocné motorčeky, ručné je len nasmerovanie.
•  stolové - predloha sa nehýbe, je umiestnená pod vekom skenera, ktorý sníma obraz pomocou pohybu snímacieho mechanizmu.

Najdôležitejším faktorom pri hodnotení skenerov je intenzita, ktorá sa udáva v jednotkách DPI (Dot Per Inch) a popisuje aký počet bodov môže zariadenie zosnímať (zobraziť) na dĺžke jedeného palca ( 1 palec = 2.56 cm ). Čiže DPI označuje v podstate hustotu nejakej obrazovej informácie. Tieto jednotky sa používajú aj pri iných zariadenie, napr. pri digitálnych fotoaparátoch, tlačiarňach a displejoch.

Digitálna kamera
Kamera slúži na záznam videa. Digitálne kamery obsahujú objektív, snímač s CCD prvkami, ktorý sa stará o prevod obrazového signálu do elektronickej podoby (čím viac svetlocitlivých prvkov obsahuje, tým kvalitnejší obraz dokáže nasnímať) a mechanizmus záznamu.
Výhoda digitálneho záznamu spočíva v možnosti kopírovania bez straty kvality, ďalej editovanie videa na softvérovej úrovni teda pri vytváraní najrôznejších efektov nepotrebujete vlastniť drahý hardvér. Displej LCD na kamerách umožňuje okamžité prehrávanie záznamu.

Mikrofón
Mikrofón slúži na zmenu akustického signálu na digitálny. Mikrofón je založený na princípe elektromagnetickej indukcie (pri vzájomnom pohybe trvalého magnetu a cievky sa na cievke indukuje elektrické napätie). Membrána mikrofónu je prepojená s cievkou, ktorá je v magnetickom poli trvalého magnetu. Pri dopadaní zvukového vlnenia na membránu sa membrána rozochveje. Cievka sa pohybuje spolu s membránou, tým sa na ňu indukuje napätie závisle od jej pohybe v magnetickom poli.