OBSAH:

1.CLIP 2.CLIR 3.MSN 4.zistenie správnosti čísla 5.presmerovanie 6.zaparkovanie 7.zaklopanie 8.CUG 9.tarifikovanie 10.MCID 11.portabilita 12.subadresa

DOPLNKOVÉ SLUŽBY

1.PREDANIE ČÍSLA VOLAJÚCEHO VOLANÉMU

(CLIP - Caling Line Identification Presentation). Služba umožňuje volanému účastníkovi identifikovať volajúceho účastníka vo forme jeho účastníckeho čísla. Číslo volajúceho účastníka sa zobrazí na displeji koncového zariadenia volaného účastníka na začiatku vyzváňania. Volaný účastník má takto možnosť identifikovať volajúceho účastníka ešte pred nadviazaním spojenia. Číslo volajúceho môže byť generované rôznymi spôsobmi:

Predávanie čísla volajúceho sa veľmi často používa pri prenosoch dát, kde sa dopredu vyberajú účastníci ktorí majú povolený prístup do príslušného (volaného) počítača. Týmto vzniká bezpečnostný prvok, ktorý chráni údaje v počítačoch.

2.POTLAČENIE PREDÁVANIA ČÍSLA VOLAJÚCEHO

(CLIR - Caling Line Identification Restriction). Služba umožňuje volajúcemu účastníkovi zabrániť zobrazeniu svojho účastníckeho čísla na displeji ISDN telefónneho prístroja volaného účastníka. Rôzne dôvody využitia tejto služby:

Potlačenie predávania čísla môže byť trvalé (na ústredni sa nastaví príznak "nepredávať číslo"), alebo len pre určité čísla (osoby).

3.VIACNÁSOBNÉ VOLACIE ČÍSLO

(MSN - Multiple Subscriber Number). Súčasťou ISDN základnej prípojky sú tri viacnásobné volacie čísla. Podľa želania a za dodatočný poplatok môže mať základný prípoj maximálne 10 viacnásobných volacích čísel. Tieto čísla si účastník môže priradiť ku jednotlivým zariadeniam pripojených k základnej prípojke. To znamená, že si volajúci môže presne vybrať zariadenie s ktorým chce komunikovať. Nemôže sa stať taký prípad, že na telefónnom záznamníku nájdeme nahrané "pípanie" modemu, alebo prípad, že sa na telefón ohlási fax. Tieto čísla môžu ísť za sebou (napr. 654321, 654322, 654323 . . . 654328), alebo môžu byť úplne odlišné, podľa toho ako sú voľné v ústredni (napr. 623271, 643655 atď.). Ďalšou výhodou tejto služby je možnosť rôzneho tarifovania koncových zariadení. S použitím tejto služby je možné každému účastníckemu číslu (zariadeniu) prideliť jedno účastnícke počítadlo. Za normálnych podmienok je jeden základný prístup (všetky koncové zariadenia) vztiahnutý ku jednému účastníckemu počítadlu.

4.ZISŤOVANIE SPRÁVNOSTI VOLANÉHO ČÍSLA

Služba vykonáva predanie telefónneho čísla volaného, ku ktorému sa volajúci skutočne dovolal. Číslo sa zobrazí na displeji volajúceho. Táto služba, ktorá umožňuje preveriť či bolo skutočne vytvorené spojenie, je veľmi dôležitá pri výmene dôležitých dát.

5.PRESMEROVANIE VOLANIA

Okamžité presmerovanie volania - Služba umožňuje účastníkovi presmerovať všetky príchodzie volania, pôvodne smerované na jeho účastnícke koncové zariadenie, okamžite na nové, prednastavené účastnícke číslo. Existujú dva typy tejto služby:

Presmerovanie volania pri obsadení - Služba umožňuje účastníkovi presmerovať všetky príchodzie volania v prípade, že určené koncové zariadenie je obsadené.

Presmerovanie volania po neprihlásení - Služba umožňuje účastníkovi presmerovať všetky príchodzie volania v prípade, že určené koncové zariadenie sa neprihlási do určeného stanoveného časového limitu. Volanie bude presmerované na nové miesto určenia. Po presmerovaní volania na nové miesto určenia môže byť vyzváňanie u volaného účastníka ukončené, alebo môže pokračovať. Ak vyzváňanie pokračuje, môže sa volaný účastník prihlásiť a prevziať presmerovaný hovor.

6.ZAPARKOVANIE HOVORU

Táto služba je možná iba v ISDN. Jej realizácia prebieha tak, že koncové zariadenie zašle príkaz do ústredne, aby "podržala" hovor , účastník na druhej strane bude v slúchadle počuť špeciálny čakací tón a medzitým môžeme volať z iným účastníkom, alebo prijať nový hovor. Takýmto spôsobom môžme pridržať až dva hovory na jednom B kanály. Hovor môže byť zaparkovaný maximálne 3 minúty. Služba zaparkovanie hovoru sa využíva aj v prípade ak chcem zmeniť miestnosť v ktorej práve telefonujem, čiže presunúť svoj terminál do zásuvky v inej miestnosti. Táto služba sa nazýva Terminal portability, táto služba bude popísaná neskôr.

7.ZAKLOPANIE

Táto služba sa využíva v prípade, že volaný účastník je obsadený a volajúci sa s ním chce spojiť. V ISDN má volajúci účastník možnosť vyslať po D kanále a predať aj obsadenému účastníkovi svoje telefónne číslo. V praxi to vypadá tak, že do bežiaceho hovoru sa ozve zvukový signál a na displeji volaného sa objaví číslo volajúceho. Volaný potom môže zaparkovať bežiaci hovor a prijať nový hovor.

8.UŽÍVATEĽSKÉ SKUPINY

(CUG - Closed User Group). Umožňuje vytvorenie užívateľských skupín. Užívateľské skupiny slúžia ako bezpečnostný prvok v sieťach ISDN. V prípade, že máme na ISDN pripojený počítač a chceme zabezpečiť prístup na tento počítač, vytvorí sa užívateľská skupina (vytvorí sa skupina čísiel ktoré sa môžu na počítač dovolať).

9.INFORMÁCIA O POPLATKU

Služba umožňuje volajúcemu účastníkovi získať informáciu o poplatku za volanie. Pri tejto službe máme možnosť si zvoliť či chceme mať na displeji informáciu vo forme tarifných impulzov, alebo priamo v korunách. Ďalšia možnosť je zobrazenie informácie v priebehu hovoru, alebo na konci hovoru.

10.IDENTIFIKÁCIA NEŽIADÚCICH VOLANÍ

(MCID - Malicious Call Identification). Služba umožňuje volanému účastníkovi identifikovať zlomyselné volanie. V ústredni budú registrované nasledovné informácie:

11.PRENOSNOSŤ KONCOVÉHO ZARIADENIA

(TP - Terminal Portability). Služba umožňuje účastníkovi prerušiť volanie a po krátkom čase ho znova obnoviť.

Nasledovné príklady využitia tejto služby:

12.SUBADRESA

(SUB - Sub Adressing) Slúži na rozšírenie bežnej adresy prídavným číslom - subadresou. Subadresa sa používa iba v prípade, že na základný prípoj je pripojený počítač s ISDN kartou. Subadresa je súčasťou správy vysielanej pri budovaní spojenia. Pomocou subadresy môžu byť spúšťané úlohy v počítači. Podmienkou je, že komunikačný software musí vedieť subadresu spracovať. Subadresa môže mať maximálnu dĺžku 20 oktetov (Bajtov).

Otázka: Aká je skratka pre doplnkovú službu - potlačenie predávania čísla volajúceho ?

MCID
MSN
CLIR